Snabbmatens historia

  • av

Som ni vet så är jag väldigt intresserad av mat och har studerat om det under många år. Så i den här texten tänkte jag skriva om snabbmatens historia!

Det har alltid varit snabbmat. Från pizzabåsarna i antika Rom och marknaderna från 1100-talet längs Themsen till de provisoriska köken i Chili Queens från 1800-talet San Antone, går den kulinariska traditionen med överkomligt, bärbart, snabbt scarfable pris åtminstone så långt tillbaka som Exodus, när de forntida israeliterna åt matzo när de skyndade sig ur Egypten.

Trots den årtusenden som sträcker sig över årtusenden har snabbmat kommit att likna ett något specifikt koncept under det gångna århundradet. Uttrycket ”snabbmat” tänker generellt på platser som ser lika överallt och serverar mat på snabbt och billigt. Ingen servittapp, inga servis och lite behov av redskap. Andra standardutrustningsfaciliteter tenderar att inkludera kombinerade måltider, menyer med värde, fönster genom fönstren och kanske en inomhuslekplats med en bollgrop med bakteriepatogener.

Men även med dessa (extremt) speciella parametrar är snabbmat mer än så. Efter att ha tagit en snabbmat-turné över USA för min bok Drive-Thru Dreams: A Journey Through the Heart of America’s Fast-Food Kingdom har jag spenderat otaliga timmar med att reflektera över snabbmatens natur. Snabbmat är kultur, det är historia, det är nostalgi. Det är en McFlurry av kitschiga Americana, jangly jinglar och skarp-armbågen amerikansk korporatism. Det är en måltid du äter med händerna, ofta när du navigerar i trafiken på den öppna vägen. Snabbmat är motsatsen till motkulturen; det är den mest mainstream tänkbara. När hon hedrade Mickey D: s starkman Ray Kroc som en av tidens 100 viktigaste figurer på 1900-talet, levererade den berömda kocken Jacques Pépin denna avslöjande sanning som talar andliga volymer om hela idén om snabbmat: ”Man går till McDonald’s för att äta, inte att äta.” För allt detta förblir snabbmat förvånansvärt svårt att definiera. 

Detta får oss till vad som kan vara det tydligaste attributet för snabbmat som vi känner till det – en av dess största lockar och kontroverser – dess allestädes närhet. En anledning till att McDonald’s och dess egendom har blivit förkroppsligade av en sådan specifik bild är att snabbmat är allmänt bekant. Oundviklig, jämn. Som en kulturell kraft är snabbmat ofta tänkt på i termer av stora, hectoring, multinationella franchisekedjor. I många kretsar är snabbmat en pejorativ. I andra är fastfood fortfarande en källa till komfort, en plats som alltid är inom räckhåll, där du vet exakt vad du kommer att få varje gång. För bättre eller sämre förklarar det vem vi är, inifrån och ut.